Hier moet u op letten bij een restaurant refit

Een restaurant ‘refit’, een nieuwe term in Nederland die is overgekomen uit het Verenigd Koninkrijk. Eigenlijk is het plat gezegd het renoveren of opknappen van uw restaurant, om zo identiteit die u uit wil dragen beter tot uiting te laten komen. Een mooi moment om over een mogelijke re-branding van uw zaak na te denken dus!

Er zijn natuurlijk talloze redenen om uw restaurant spreekwoordelijk of letterlijk van een nieuwe lik verf te voorzien en de huidige meubels aan de kant te schuiven. Tijden veranderen. Wat 15 jaar geleden als trendy werd gezien, oogt nu wellicht een tikkeltje oubollig. Bovendien is uw zaak door de tijd heen misschien ook wel wat veranderd en past een ander type horeca inrichting veel beter bij de huidige menukaart en doelgroep die u wilt aanspreken. Hieronder geven we een aantal tips en tricks voor het refitten van uw restaurant.

De reden achter een refit

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te weten waarom u een refit gaat doorvoeren in uw restaurant, café of bar. Zo kunt u tijdens het uitvoeren van de refit altijd in uw achterhoofd houden wat het het einddoel is en hier het project en de uitvoering op aanpassen. Hieronder volgen een aantal voorbeelden van ‘het waarom’ om een refit uit te voeren.

Verschuiving van wensen en behoeften

Binnen de doelgroep van uw restaurant vinden er voortdurend verschuivingen plaats in de wensen en behoeften van deze groep. Het is belangrijk om hierop in te spelen, zodat u als restaurant altijd met de klant meebeweegt en de behoeften, wensen, eisen en verwachtingen van de klant kunt blijven vervullen. Zo behoudt u uw klanten en spreekt u potentiële klanten binnen de doelgroep aan. Merkt u dat de wensen en behoeften van uw doelgroep veranderen? Misschien is het verstandig om hier eens naar te kijken en te bekijken op welke manier u kunt inspelen op de nieuwe wensen en behoeften. Zo is er de laatste jaren vanuit vrijwel iedere doelgroep meer behoefte aan ‘de algehele beleving’ en transparantie. Oftewel, niet alleen het gerecht op het bord is belangrijk, maar de hele ambiance van het restaurant draagt bij aan de ervaring van de klant. Daarnaast vinden zij transparante communicatie steeds belangrijker, zoals weten waar hun gerecht vandaan komt. Is het gerecht milieu- en diervriendelijk bereid en worden de gerechten zonder al teveel toevoegingen gemaakt bijvoorbeeld?

hip restaurant refit goesten en goesten

Aanspreken van een nieuwe doelgroep

Naast het veranderen van de wensen en behoeften van uw huidige doelgroep, kan het natuurlijk ook zo zijn dat u een hele nieuwe doelgroep aan wilt spreken. Ook in dit geval is het belangrijk om de doelgroep goed in kaart te brengen en te bekijken op welke punten u in kunt spelen op de wensen en behoeften van deze groep. Vindt de doelgroep het bijvoorbeeld belangrijk om hun etentjes, borrels of afspraken te delen op social media? Zorg dan dat je een ‘insta-waardige’ omgeving creëert met hippe designs en drankjes en gerechten met een trendy, pakkende naam.

Met het oog op de toekomst

In welke branche u zich ook bevindt, de ontwikkelingen gaan snel en het oog op de toekomst is belangrijk. Steeds meer horecazaken gaan bijvoorbeeld, in het kader van onder andere duurzaamheid, over op menukaarten op de tablet in plaats van de ouderwetse papieren menukaarten. Ook wordt, zoals hierboven al benoemd, milieu- en diervriendelijk steeds belangrijker en willen mensen bewuster zijn van wat zij eten. Kortom, er zijn veel trends en ontwikkelingen binnen de horecabranche die belangrijk kunnen zijn bij het restylen van uw restaurant.

bar refit goesten en goesten
chique restaurant refit goesten en goesten

Aandachtspunten bij een restaurant refit

Het refitten van uw restaurant is een groot project en vereist natuurlijk de nodige aandacht en planning. Het is belangrijk dat u vooraf duidelijk op papier heeft staan welke dingen, waarom en hoe u deze dingen aan wilt pakken.

Een nieuw interieur of een complete refit?

Allereerst is het belangrijk om te bedenken hoever u wilt gaan met de refit. Wilt u alleen het interieur een keer een flinke opfrisser geven of wilt u de hele identiteit van uw bedrijf aanpakken? Voor het opfrissen van uw horeca interieur kunt u bij ons terecht voor zowel nieuw als gebruikt meubilair. Wanneer u voor een complete refit van uw bedrijf wilt gaan, is het belangrijk om de visie, missie en gewenste identiteit in kaart te brengen. Vanuit die vertrekpunten kunt u verder gaan met onder andere het interieur, de huisstijl en de communicatie.

retro restaurant refit goesten en goesten

Ken uw doelgroep

Voordat u gaat beginnen is het belangrijk om uw doelgroep goed te (leren) kennen. Wat vindt deze doelgroep belangrijk, waar bevinden zij zich en wat zijn hun verwachtingen? Wanneer u deze aspecten duidelijk heeft, kunt u met het interieur en uitstraling inspelen op de wensen en behoeften van deze doelgroep, zodat het aantrekkelijk voor ze is om uw horecaonderneming te bezoeken.

Laat uw kracht duidelijk naar voren komen

Het is als bedrijf belangrijk om te kijken naar uw USP’s – de punten waarop u zich onderscheidt van de concurrentie – en deze duidelijk naar voren te laten komen in de (nieuwe) identiteit en uitstraling van uw restaurant. Breng de USP’s duidelijk in kaart en bedenk hoe u deze terug kunt laten komen in het bijvoorbeeld het interieur, de huisstijl en de communicatiemiddelen.

Denkt u erover om uw restaurant te refitten en bent u op zoek naar meubels die passen bij uw vernieuwde identiteit? Of wilt u alleen het interieur in uw horecaonderneming een keer vernieuwen? In onze showrooms in Ammerzoden (NL) en de Mortsel (B) laten wij u graag zien wat de mogelijkheden zijn en geven wij een persoonlijk advies voor uw bedrijf. Geen idee wat u met uw oude interieur moet doen? Bij ons kunt u uw oude meubilair inruilen of verkopen.