Personeelstekort in horeca vraagt om anders denken.

Voor de lockdowns had je nog voldoende personeel en nu moet je je zaak soms sluiten door personeelsgebrek. Zeker tijdens de zomerperiode hebben veel horecagelegenheden hier last van. De ene na de andere bistro moet zijn deuren (deels) sluiten omdat er simpelweg geen mensen zijn om hun klanten mee te bedienen. Hoe kun je klanten én personeel behouden? Hieronder geven we je graag een paar handvaten die jouw als horecaondernemer wellicht kunnen helpen om dit probleem te tackelen.

Juiste ambiance werkt positief op de klant én uw medewerkers.

Uit onderzoek van Werkenindehoreca.nl blijkt dat horeca personeel ‘ werksfeer’ als meest belangrijke pijler beschouwen bij het kiezen van hun werkgever. Vlak daarbij niet uit hoeveel effect de inrichting van je horecazaak heeft op de werksfeer. Het zakenleven besteed niet voor niets veel aandacht aan het aantrekkelijk inrichten van de werkplek. Jouw horecagelegenheid is het werkkantoor van je collega’s en moet daardoor niet alleen ingericht zijn op de wensen van de klant. Denk hierbij ook aan het effect dat kleuren op onze gemoedstoestand hebben. Lees hier meer over het toevoegen van kleur aan uw interieur.

Ga eens het gesprek aan met je medewerkers en noteer wat ze belangrijk vinden in een prettige werkplek. Je zal merken dat ze vaak met ideeën komen waar je zelf niet aan gedacht had. Soms zijn knelpunten eenvoudig op te lossen. Soms heb je wellicht hulp nog van een interieuradviseur. Door het gesprek over de werkplek aan te gaan voelen collega’s zich gehoord en heb je al direct een streepje voor. Vandaag nog inplannen dus! Uw medewerkers vormen een cruciaal onderdeel van het DNA van uw onderneming. Hun mening helpt u met het personaliseren van uw interieur.

Staar je bij je horeca inrichting niet blind op de omzet.

Meer tafels betekent ook meer omzet. Toch? Ja en nee. Natuurlijk wil je graag een gezonde hoeveelheid klanten kunnen bedienen. Die zorgen er uiteindelijk toch voor dat het brood op de plank komt nietwaar? Maar wist je dat het manoeuvreren door te smalle wandelpaden een grote irritatie is onder horecapersoneel? Aangestoten tafels zorgen voor omgevallen glazen waarna zowel de klant als de bediening geïrriteerd zijn. Veel restaurants houden een tussenruimte van 61 cm aan tussen het horeca meubilair. We raden daarom aan om de wandelpaden te verbreden tot minimaal 90 centimeter om het comfort van klant en personeel te verhogen.

Even uitblussen…op de parkeerplaats?

Wie kent het beeld niet; de serveerster die in de paar minuten pauze die haar gegund is op een kale parkeerplaats een zonnestraaltje probeert mee te pikken. Niet echt een plek waar je tot rust komt, toch? Als een medewerker een dienst van 5,5 uur werkt, heeft hij of zij recht op een pauze van 30 minuten. Duurt de werkdag langer dan 10 uur gewerkt dan is de werkgever wettelijk verplicht een pauze van minimaal 45 minuten. Al met al toch al niet echt een lange pauze. Zeker als je bedenkt hoe hoog de werkdruk bij uw medewerkers is. Gun ze daarom een plek waar ze zich écht even kunnen ontspannen. Dat verhoogd niet alleen de productiviteit en het werkgeluk maar voorkomt ook fouten in de bediening. Onze hersenen hebben simpelweg af en toe aan pauze nodig om goed te blijven functioneren en alert te blijven.

Comfort omhoog, irritaties omlaag.

Moeten uw gasten door gebrek aan personeel wat langer wachten? Zorg dan dat ze dit zo comfortabel mogelijk kunnen doen! Denk bijvoorbeeld aan een lounge ruimte waar klanten met een lekker drankje in de hand comfortabel kunnen wachten tot een tafeltje vrij komt.
Denk aan manieren om gasten te vermaken. Plaats bijvoorbeeld een pot gevuld met dilemma’s op kaartjes. Zo zorgt u voor verrassende gespreksonderwerpen. Met de juiste inrichting voegt u een extra beleving toe aan uw horecagelegenheid en zorgt u tegelijkertijd voor extra inkomsten door de drankjes vooraf. Tijd vliegt zolang je het naar je zin hebt en voor je het weet is die heerlijke maaltijd al geserveerd.

Goesten en Goesten helpt u als horecaondernemer

Wilt u uw horecagelegenheid aantrekkelijker maken voor klant én personeel? Goesten en Goesten helpt u graag verder. Neem vandaag nog contact op voor meer informatie of plan een gesprek in met een van onze interieuradviseurs.

Bel +310611706707 of mail naar info@goestenengoesten.nl.